5 tips voor je makelaarsgesprek

Door Ton Coffeng op 20 mei 2019

Een goede voorbereiding is de halve koop of verkoop

Het kopen of verkopen van een huis is een van meest aangrijpende momenten in iemands leven. Er komt veel emotie bij kijken en hooggespannen verwachtingen. Een ervaren makelaar weet dat goed te managen en schept een realistisch beeld. Daarmee pak je de beste kans op de woningmarkt en kun je adequaat reageren in onderhandelingen. Maar hoe kom je daarachter? Ton Coffeng is sinds 2000 zelfstandig makelaar bij RE/MAX. Hier zijn vijf tips voor een goede voorbereiding op je intakegesprek bij de makelaar. 

Tip 1 – Vraag naar ervaring

Ton Coffeng: “De woningmarkt lijkt eenvoudig maar het is een aparte wereld met eigen regels en gebruiken. Zelfs voor makelaars duurt het best lang voordat je door hebt hoe je in deze markt moet bewegen. Daarom is ervaring zo belangrijk. In de loop der jaren ontwikkel je een intuïtie waarmee je je klant zo goed mogelijk kunt bedienen. Je staat dan sterker in onderhandelingen en voelt kansen beter aan. Vraag daarom ook altijd naar het verleden van de makelaar en wat zijn kracht is.”

Tip 2 – Hoe ga je de markt op? 

“Tegenwoordig is er veel mogelijk om een woning optimaal in de markt te zetten. Vooral online. Dus moet je die kansen ook zoveel mogelijk benutten. Wij laten dat aan experts over die ons ondersteunen bij zoekmachineoptimalisatie, SEO campagnes en advertising. Want, ieder z’n eigen vak. Wij weten weer meer van huizen. Vraag daarom hoe je woning in de markt wordt gezet, welke expertise wordt gebruikt en welke kosten inclusief en exclusief zijn. Je wilt natuurlijk dat je woning zoveel mogelijk onder de aandacht komt.” 

Tip 3 – Blije klanten 

“Voor makelaars – en vele andere specialisten – geldt: een blije klant is tweede klant. Goede ervaringen worden doorvertelt en zo breidt je je netwerk uit. Op basis van reviews op Funda en Google krijg je een goed beeld van een makelaar. Je kunt soms gedetailleerd lezen of de makelaar kort op de bal speelt en een goede band met z’n klant heeft opgebouwd. Dat zorgt voor een hoge snelheid van handelen die net het verschil kan maken om te voorkomen dat een huis aan je neus voorbijgaat.”

Tip 4 – Bij welke organisatie?

“Voor bijna elke beroepsgroep heb je wel een brancheorganisatie. Dat lijkt een wildgroei maar het is wel degelijk belangrijk dat branchegenoten elkaar in de gaten houden. Het voorkomt onethisch handelen en het zet je op scherp wat betreft doorontwikkeling en nieuwe inzichten. In de makelaardij heb je maar drie echte beroepsverenigingen: VBO, Vastgoed Pro en NVM. Wij zijn lid van VBO, een bewuste keuze want deze organisatie sluit het beste aan op de visie van RE/MAX maar Vastgoed Pro of NVM zijn ook prima. Check dus altijd óf en bij welke organisatie je makelaar is aangesloten. Je kunt de organisatie dan altijd aanspreken op onverhoopt verwijtbaar handelen van de makelaar.”

Tip 5 – De prijs 

“Niet onbelangrijk, de prijs van je makelaar. Wat rekent hij voor het verkopen van je huis en wat zie je daarvoor terug? Wij hanteren een courtage van 1,5% van de verkoopsom, de gangbare vergoeding. Dit stelt ons in staat om de maximale service te bieden: bezichtigingen, presentatie, marketing, besprekingen, onderhandelingen en het afronden van een verkooptraject. Vraag daarom altijd naar de inspanningen die tegenover het tarief staan. Soms kan een lagere courtage een langere verkooptijd betekenen. Dan ben je uiteindelijk duurder uit.”

Meer weten? 

Neem contact op met directeur/ eigenaar en makelaar Ton Coffeng over alle onderwerpen die komen kijken bij een intakegesprek en de diensten van ons makelaarskantoor

Naar boven