Woning stylen of leeg presenteren bij verkoop?

Door op 31 Maart 2023

Wij krijgen regelmatig de vraag of het beter is om een woning te verkopen met styling of helemaal leeg te fotograferen. Belangrijk. Want de manier waarop een woning wordt gepresenteerd heeft een grote invloed op de interesse van potentiële kopers en de prijs waarvoor het huis uiteindelijk wordt verkocht. Onze makelaar Filipe Bataglia vertelt over het effect van presentatie bij de verkoop van woningen in Amsterdam.

Verbeelding vs verwachting

Filipe: “Een gestylde woning prikkelt de verbeelding van de koper. Je kunt je dan voorstellen hoe het zou zijn om in het huis te wonen. Ook helpt het om de pluspunten van de woning te benadrukken. Bovendien komt een gestylde woning professioneler en aantrekkelijker over op foto's en video's. Dat leidt weer tot meer interesse en bezichtigingen. Maar het kan ook verkeerd uitpakken. Als de styling bijvoorbeeld niet past bij de doelgroep, kan het juist afleiden van de ruimte en het karakter van het huis. Het kan ook zorgen voor onrealistische verwachtingen bij kopers en tot teleurstellingen leiden.”

Ruimte vs woongevoel

"Wanneer je de woning leeg fotografeert, kun je de ruimte van het huis extra benadrukken. Dat kan geïnteresseerden helpen om een voorstelling te maken van de indeling met eigen meubels. In een lege ruimte komen bovendien architectonische kenmerken van het huis beter naar voren en kun je eventuele renovatie- of verbeteringsmogelijkheden beter inzien. Het nadeel is dat een lege woning stukken minder aantrekkelijk is dan een gestylde woning. Je krijgt niet echt een ‘woongevoel’ als je binnenkomt.”

Styling vs leeg

Filipe: “Om te bepalen of we beter met of zonder styling een woning presenteren, kijken we naar het type woning, de doelgroep van de kopers, de stijl van het huis en de lokale woningmarkt. Samen met de verkoper komen we tot de beste strategie om de woning te verkopen. Dit kan met styling, een lege woning of een combinatie van beide."

Sterke punten belichten

"Kiezen we voor styling, dan schakelen we onze professionele stylist of interieurontwerper in om er zeker van te zijn dat de styling past bij de doelgroep en het karakter van het huis. Er moet echt een klik ontstaan. Besluiten we dat het beter is om de woning leeg te fotograferen dan kunnen we ook kiezen voor virtuele staging om de ruimte aantrekkelijker te maken. We tonen dan een computermodel van hoe de woning eruit zou kunnen zien. In beide gevallen zorgen we ervoor dat de foto’s van topkwaliteit zijn en de sterke punten van de woning optimaal benadrukken. Daarnaast geven we uiteraard een goede beschrijving van de woning en eventuele unieke eigenschappen.”

Extra aantrekkelijk maken

“Naast styling kijken we ook naar andere mogelijkheden om de woning aantrekkelijker voor kopers te maken. Zo kunnen kleine renovaties of reparaties een wereld van verschil maken, vooral voor de verkoopprijs. Maar ook eenvoudige zaken helpen zoals de woning grondig schoonmaken en opruimen voor bezichtigingen. Om meer potentiële kopers aan te trekken organiseren we ook open huizen dagen. Dan moet de woning helemaal spick ‘n span zijn.”

Voor de optimale verkoop van uw woning luisteren we goed naar de behoefte van onze klanten. Samen werken we de beste strategie uit om maximaal resultaat te halen uit de verkoop van uw woning. Dat begint met een toppresentatie. Overweegt u om uw huis te verkopen? Neem contact op met onze makelaar Filipe Bataglia. In een oriënterend gesprek komt u alles te weten over onze succesvolle aanpak voor de verkoop van uw woning in Amsterdam.

Lees ook:
6 vragen over dalende huizenprijzen in Amsterdam
Bouwtechnische keuring, óók bij de verkoop van uw woning
Afkoeling op de Amsterdamse woningmarkt
In 8 stappen verkopen wij uw huis in Amsterdam
Alle blogs van onze makelaars

Maak een afspraak

Maak een afspraak met onze makelaar Filipe Bataglia. In een oriënterend gesprek komt u alles te weten over het kopen en verkopen van een huis in Amsterdam. Bel of WhatsApp 06-11607342 of e-mail naar filipebataglia@makelaarsvan.nl.

Naar boven